Kategoria
  • Alergie (9)
  • Alkoholizm (65)
  • Bez kategorii (20)
  • Choroby psychiatryczne (6)
  • Leczenie i leki (5)
  • Lekarze (4)
  • Ludzie (3)
  • Psychiatra (11)
  • Psychiatria (16)
  • Psycholog (23)
  • Stomatolog (21)
  • Terapie (10)
  • Uczucia i emocje (5)
  • Zaburzenia (5)
  • Zespoły chorób (6)
  • Różnicowanie w psychiatrii jest o tyle trudne, że wiele objawów może być wspólnych dla różnych zespołów. Stąd mimo np. istotnych różnic, jakie istnieją między poszczególnymi zespołami, niektóre przypadki mogą być do siebie bardzo podobne. Nastrój zobojętnienia może wszechogarniać całą osobowość chorego, inne objawy mogą być wytłumione, niektórych może w ogóle brakować. Powstaje trudność czasem nie do przezwyciężenia: czy jest to wyrazem zespołu schizofrenicznego, czy psychoorganicznego? A może to tylko przejściowa reakcja na silne przeżycia emocjonalne? Często inne badania specjalistyczne - internistyczne, neurologiczne, radiologiczne i in. - a niekiedy wywiad i dalsza obserwacja mogą rozstrzygnąć o rozpoznaniu. Należałoby więc tu podkreślić, że największe trudności w różnicowaniu polegają na ustaleniu i zróżnicowaniu objawów chorobowych, z tym że każda wypowiedź i każde zachowanie mogą być wieloznaczne co do swoich praprzyczyn. Mogą być osoby zamknięte w sobie, niejako autystyczne. Ale nie musi to być wyrazem choroby, nie zawsze świadczy to o autyzmie chorobowym. Może to wynikać z ich wrodzonego charakteru, nabytych doświadczeń, przebytych rozczarowań; każda osoba ocenia własne środowisko subiektywnie. Oceny różnych osób mogą być zupełnie odmienne. A równocześnie żadna z tych ocen nie musi być dereistyczna; są osoby, które przywykły własny przykry nastrój maskować uśmiechem i nie jest to paratymia ani paraminia; popęd samozachowawczy bywa bardzo różny i nie ma miernika, który z nich jest prawidłowy, który zaś obniżony. Stąd niekiedy pojawia się postawa, że kilka objawów lub nawet tylko ogólne wrażenie przesądzają o rozpoznaniu i dopiero do niego dopasowuje się poszczególne przejawy zachowania jako objawy diagnostyczne. Jest to postawa sprzeczna z ogólnie przyjętymi zasadami w medycynie i może ona prowadzić do przykrych omyłek diagnostycznych. także zastanawiać się, które ze spostrzeganych przypadków, należałoby - z całą pewnością - włączać do patologii, a które jeszcze patologią nie są. Istnieje bowiem stopniowe i łagodne przejście od zdrowia do choroby: schizotymia - schizoidia - schizofrenia. I w wielu przypadkach nie ma pewności, do której z tych grup należałoby daną osobę zaliczyć. Przykładem mogą być osoby, u których określone, celowe działania instynktowne nie włączają się - lub nie wyłączają się - w porę, albo w sposób rażący dominują nad innymi funkcjami psychicznymi. Można by tu myśleć o niektórych kobietach, które po urodzeniu dziecka nie wykazują - nawet w formie śladowej - instynktu macierzyńskiego lub też o innych kobietach, u których instynkt ten trwa zbyt długo i prowadzi do nadopiekuńczości
« »

Alkoholizm i szkoła

Niestety także w szkole często pojawia się alkoholizm i to po dwóch stronach barykady. Często dzieje się tak, że alkoholizm to problem nauczyciela. Niestety dochodzi do takich sytuacji, że mimo skarg rodziców, którzy wiedzą doskonale od swoich dzieci, że nauczyciel wiecznie przychodzi pijany do szkoły, dyrekcja nie reaguje. Wszystko nie dlatego, że alkoholizm nie jest dostrzegany, bo jest, trudno go nie zauważyć, jeśli nauczyciele siedzą w jednym niewielkim pomieszczeniu, razem z dyrekcją. Problem stanowią jednak powiązania polityczne, które sprawiają, że nawet nauczyciela, u którego stwierdzono alkoholizm, nie można czasami zwolnić ani nawet upomnieć. W związku z tym musi dojść do poważnej tragedii, żeby ktoś wreszcie zareagował. Niestety najczęściej to nie szkoła reaguje, ale policja. Alkoholizm może doprowadzić do wypadków drogowych lub innych tragicznych wydarzeń, na skutek których nauczyciel zostanie aresztowany i odpowiednio ukarany. Jest to pewna ironia, że ktoś, kto chodzi codziennie pijany na lekcje, zostaje złapany poza szkołą. Oczywiście w takich sytuacjach także dyrekcja powinna ponieść poważne konsekwencje, ponieważ ukrywała problem, a alkoholizm miał przecież wpływ na dzieci. Alkoholizm nauczycieli może zniszczyć uczniów, wpędzić je w nerwicę, lęki, a nawet w depresję. Dlatego, jeśli coś takiego ma miejsce, rodzice powinni dołożyć wszelkich starań, żeby takiego nauczyciela usunąć ze szkoły. Poza tym alkoholizm w szkole to także problem uczniów, którzy nadużywają alkoholu. Jeśli nauczyciel podejrzewa ucznia o nietrzeźwość, ma obowiązek wezwać policję, która za pomocą alkomatu sprawdzi czy podejrzenia są słuszne. Jest to niezwykle ważne i nie można takich sygnałów bagatelizować, w przeciwnym razie alkoholizm zniszczy młodego człowieka i nie pozostawi mu żadnych szans na przyszłość. Szkoła i alkoholiz to dwa związane ze sobą pojęcia, żeby wszystko doszło do normy, niezbędna jest współpraca nauczycieli, rodziców i uczniów i oczywiście uświadamianie czym jest alkoholizm i jak należy z nim walczyć.

Innym zagadnieniem jest zasypianie w czasie wykonywania czynności. Do częstych obiektywnych objawów, subiektywnie nie odczuwanych jako przykre, należy zasypianie chorego, np. w czasie oglądania programu telewizyjnego czy czytania książki. Senność ta jest przede wszystkim spowodowana wzmożoną męczliwością chorego. Popęd stadny jest najczęściej podwyższony. Chory na ogół nie lubi przebywać w samotności. Dużą radość i przyjemność […]


Archiwum

    Każde dziecko chce zostać jak naprędzej dorosłą osobą. W życiu każdego małego osobnika to się praktycznie sprawdza. Jest tak, ponieważ chcą zostać pełnoprawnymi obywatelami, czy coś w tym rodzaju, dorośli do końca tego nie potrafią zrozumieć. Życie dorosłe niesie ze sobą różnego rodzaju problemy. Dorośli raczej nie chcą być jeszcze starsi tylko szukają sposoby, jak się odmłodzić. Kobiety stosują różne kremy przeciwzmarszczkowe. Aczkowliek procesu starzenia nie da się zatrzymać, choć wielu by chciał z tego skorzystać. Jednak na razie nie zapowiada się, aby wprawadzono czy na razie zaczęto badania na lekarstwo przeciw starzeniu. Zadawać można sobie pytania: "Jak owo lekarstwo miałoby działać?". Każdy miałby do wyboru, czy kupić takie lekarstwo, czy nie. Jednak, jak dobrze wiadomo ciekawość ludzka nie zna granic. Ludzie zawsze byli ciekawi świata, tak i pewnie w tym przypadku znalazłoby się ochotników do wypróbowania tego typu lekarstwa. Aczkolwiek, z drugiej strony, kto chciałby być królikiem doświadczalnym. Choć jak już wyżej pisałem, pewnie za odpowiednią kwotą ludzie zgodziliby się na taki eksperyment. Ludzka zachłanność też jest ogromna.